"Două probleme principale erau în vechea legislaţie privind achiziţiile publice şi au creat mari disfuncţionalităţi. Spre exemplu acea chestiune legată de preţul cel mai scăzut care de foarte multe ori asigura şi calitatea cea mai scăzută. Ori acest lucru a fost reglementat şi într-un fel aliniat la ceea ce se întâmplă la nivel european. Parteneri din alte ţări ne spuneau, referitor la această reglementare, că în legislaţia lor nu se mai regăsea de un număr de ani, chiar zeci de ani. O altă problemă era legată de ceea ce se întâmpla cu plăţile directe către contractori sau cu plăţile către subcontractori. Era o problemă majoră pentru că cei care luau contracte, dar aveau un număr de subcontractori, intrau într-o procedură de insolvenţă sau suspendare sau diverse proceduri prin care nu-şi mai plăteau subcontractorii trăgând, pe cale de consecinţă, în faliment foarte multe IMM-uri. Reglementarea acestui aspect reprezintă pentru noi rezolvarea unei probleme fundamentale", a explicat marţi Jianu în cadrul unei conferinţe de prezentare a noii legi privind achiziţiile publice.

Potrivit acestuia, şi în Legea IMM-urilor există un articol privind faptul că un contractant la o achiziţie publică trebuie să declare subcontractorii, dar şi termenele şi modalităţile de plată pentru aceştia. În plus, în Legea IMM-urilor există şi o reglementare care dă dreptul IMM-urilor să participe la licitaţii publice cu garanţii reduse la jumătate, aspect contestat, însă, de către Comisia Europeană, care susţine că reprezintă o distorsiune a pieţei.

"În acest moment, există o prevedere în legea IMM-urilor potrivit căreia, dacă un IMM participă la o licitaţie publică, trebuie să îndeplinească 50% din criteriile de calificare. Această reglementare, în opinia Comisiei Europene, ar putea distorsiona piaţa şi a ameninţat chiar cu o procedură de infringement la adresa României. Soluţia pe care am identificat-o atunci, în calitate de ministru, şi pe care am discutat-o cu Comisia, şi ei au agreat-o, şi care poate fi aplicată în prezent, este aceea că, până la un prag valoric, fie nu mai impunem niciun fel de garanţie de participare fie se impune un mod de participare egal, 50% din garanţiile solicitate, atât pentru întreprinzătorii mici cât şi pentru cei mari", a mai spus Jianu.

Referitor la pragul valoric până la care se poate aplica această variantă, preşedintele CNIPMMR susţine că ar putea fi cinci milioane de euro. El şi-a exprimat speranţa că autorităţile vor găsi soluţia pentru menţinerea acestei prevederi în continuare, în legislaţie, pentru a facilita accesul întreprinderilor mici la achiziţii publice. AGERPRES